Психомоторна реедукација је специфична област дефектолошке праксе и уз корективне вежбе и логопедски третман примењује се за подстицање сензомоторне и психомоторне организованости ученика.
У области психомоторне реедукације полази се од три основне сазнајне категорије – тело, простор и време
Данас у популацији ученика, у школама за децу са развојним проблемима, све је већи број ученика са первазивним поремећајима, проблемима сензорног интегритета и аутистичним спектром код којих нема вербалне комуникације потребне за размену информација. Често ученици не разумеју вербални налог па се активност везана за развој психомоторне и сензомоторне организованости своди на имитацију и условљавање који спадају у ниже облике учења и који утичу на трансфер знања и функционално учење .
Поред тога све је више ученика са моторичким сметњама услед болести или немогућности да усмере покрет, координишу рад ока, руку, ногу или имају недостатак визомоторне контроле и такође су невербални.
Подршка учењу и развоју ученика са тешкоћама комуникације, вежбама ПМР данас ослања се на:
- уметаљке,
- слагалице,
- приче у сликама,
- картице..
Ова средства су флексибилна, могу се разлагати, усложњавати и комбиновати у складу са потребама ученика. Омогућиавају комуникацију и интеракцију, подстичу стицање искустава и усвајање знања на конкретном нивоу и воде ученика ка зони наредног развоја.
Струњача Делови тела, Дрвена слагалица – Делови тела, Лице и магнета табла фацијалне експресије које се могу купити се користе на следећ начин:
- корак – посматрамо склопљену слагалицу и именујемо делове са дететом (око, уста, нос, ухо, коса…)
- корак – именујемо издвојене делове на расклопљеној слагалици уз уочавање односа где је шта
- корак – дете самостално враћа именовани део на одговарајуће место по налогу и на себи показује именоване део
- корак – посматрамо слагалицу дечак и девојчица и са дететом уочавамо сличности и разлике
Kљижицу Делови лица, коју смо израдили у нашој школи, користимо на следећ начин:
- корак – посматрамо слику у књижици и именујемо делове главе са дететом (око, уста, нос, ухо, коса…)
- корак – именујемо на другој страни издвојене делове главе који се могу чичак траком одлепити и залепити са дететом уз уочавање односа где је шта
- корак – дете самостално одлепњује именовани део и лепи га на 3 стани на одговарајуће место по налогу и на себи показује именоване делове
Причу у сликама Упознај себе део по део, коју смо направили у нашој школи , користимо на следећи начин
- Слици тело у целини детета које се посматра у огледалу па се види и са предње и са задње стране и са дететом се именују сви делови тела уз показивање
- Слици је глава у огледалу где се види предњи и задњи део главе и са дететом се именују сви делови који се виде
- Слици рука и именују се сви делови руке уз показивање
- Слици је труп у огледалу тако да се види предња и задња страна и именују се сви делови уз показивање
- Слици је нога и именују се сви делови уз показивање
- Потом се од детета тражи да пронађе слику тела и стави је на место број 1 па редом сваки део тела чији су делови именовани
- На крају се именују делови тела на слици које дете треба да покаже
Kартице дневних активности, које су урађене за потребе наших ученика, користимо на следећи начин:
- корак је повезивање конкретног предмета, слике и изговорене речи
- корак је увиђање редоследа радњи устајање, лична хигијена, доручак,одлазак у школу…
- корак је да се дете увежба да самостално или уз минималну помоћ одраслог увиди редослед и покаже на захтев активност која је у току, која се завршила тј.била пре и активност која следи-после.
Распоред дневних активности који смо осмислили за свако одељење користимо као и картица :
- корак је повезивање конкретног предмета, слике и изговорене речи тј .увиђање симболичког значења сваке слике на распореду;
- корак је увиђање редоследа часова за сваки дан понаособ од понедељка до петка;
- корак је да се дете увежба да самостално или уз минималну помоћ одраслог увиди редослед и покаже на захтев активност која је у току ,која се завршила тј,била пре и активност која следи тј.после на распореду часова;
Оно што је суштинска разлика између картица и распореда је представа активност на распореду без обзира да ли се ради о дневним активностима или распореду часова све везано за један дан, седмицу и сл.је да то на 1 слици а на картици су дате по 1 активност
Пазл прича у сликама Дневне Активности се могу купити и користе се на следећ начин:
- Детету се показује 1 слика из приче-слагалица на којој су јутарње активности коју наставник слаже пред дететом
- Са дететом наставник слаже 2 и 3 слику дневних активности
- Дете самостално слаже 4 слику вечерњих активности а Наставник описује активности са слике и тражи да их дете покаже и сложи по реду
Прелиминарни резултати након 6 месеци рада са ученицима указују да смо у области опште психомоторне организованости, применом наведених средстава постигли евидентан напредак код 72.5% обухваћене деце.
Струњачу слагалицу делови тела, дрвене слагалице (то имаш ти а и твој друг, другарица) делови тела дечака и девојчице и дрвену слагалицу дрелови главе) су омогућиле у 85% да невербална деца , у игровном контексту са већим концентрацијом успешније овладају телесном целовитошћу и уоче делове тела на себи и другом;
Kњижицу Делови главе је код 60% ученика са проблемима у комуникацији подстакла усвајање делова главе и чула уз увиђање улоге истих у упознавању света око себе;
Причу у слици Упознај себе део по део...је пружила шансу 65% обухваћеним ученицима да усвоје делове тела на себи и другоме који нису доступни погледу већ се само могу опипати јер су позади и да овладају сопственом телесном целовитошћу.
Kартице дневних активности и сликовни распоред часова дневних активностиза код невербалне деце ,деце са аутизмом и сл. су у 80 % случајева дала добре резултате и утицала на боље разумевање, усвајање појма времена и редоследа активности током дана. У доброј мери су подстакле бољу организацију и функционална знања усмерена на разумевање значења и повезивање симбола и речи што је код појединих ученика олакшало усвајање слова и бројева.
Аутор:
© mr Лидија Николић Новаковић