Brain gym

Шта је brain gym?

Игре које су се до пре двадесетак година играле напољу као што су шугице , ледни чика , школице , ластиш… су данашњој деци углавном непознате.

Деци је потребно кретање

Разумевање потребе за оптимизацијом можданих функција повезивањем леве и десне хемисфере мозга, од којих је свака задужена за нешто и обично доминира, од кључног је значаја за разумевање процеса учења.

Јесте ли чули за Brain gym?

Мислите да је то гимнастика за мозак?

Реч је и о мозгу и о гимнастици. Brain gym је темељни програм едукацијске кинезиологије (учење кретањем) који укључује вежбе које стимулишу мождане функције

Осмислио га је dr. sc. Паул Деннисон, који је и сам имао потешкоћа у учењу читања и писања. Радећи с децом која „теже“ усвајају градиво, и која имају дијагностикован АДХД као и дислексију и дисграфију, уочио је да низ једноставних покрета – вежби које су се свакодневно спроводиле, увелико помажу деци у савладавању градива и побољшавају њихов успех у школи.

Овај низ од 26 вежби може помоћи свакој особи, одраслој или детету, да побољша концентрацију, памћење, учење, слушање, читање…Вежбама се подстиче интеграција ума и тела.

Brain gym утиче на

• развој опште моторичке координације,
• развој концентрације и памћења,
• читање, писање, језичке и математичке вештина,
• развој организацијских вештина,
• развој логичког мишљења и разумевања,
• емоционалну равнотежу,
• и смањење хиперактивности и напетости.

Дакле, можемо рећи да су овакве активности посебно добре за усвајање школских вештина јер свакој особи помажу у буђењу потенцијала и помажу да њиме располаже у потпуности. Kада деца откривају како примати информације и истовремено се изражавати, долази до дубоких и често тренутних промена у учењу и понашању.

Можемо користити све покрете из програма Браин Гyм. свакодневно или само неке, али ни од кога се никад не сме захтевати да се креће на начин који је неприродан или неудобан. Свако дете треба да ради унутар граница властитих способности и треба га охрабривати, а не присиљавати, на извођење ових активности.

Вежбе које можете радити на почетку , као загревање, и на крају часа, као опуштање или у тренутку када осетите да би деца требало да се ослободе вишка енергије и побољшају концентрацију:

Лежећа осмица

Испружите леву или десну руку (није битно која ће бити прва) и пишите осмицу у ваздуху, хоризонтално, неколико пута, све време пратећи покрет руке погледом. Поновите исто другом руком, а затим их спојите и на исти начин поновите вежбу.

Укупно трајање вежбе не би требало да буде дуже од једног минута.

Kако сте се осећали када сте број осам писали руком која вам није доминантна?

Знате ли да сте њоме покренули креативну страну мозга и да сте се управо добро загрејали за неко креативно писање? Загрејали сте и руку којом пишете – опустили сте њене мишиће и омогућили јој да одмах узме оловку.

Слон

Е сада је време да се мало разгибамо, побољшамо пажњу, способности уочавања сличности и разлика, памћења итд.

Устаните.

Размакните стопала до ширине кукова. Испружите и подигните леву руку, дланом на доле, у висини рамена. Наслоните десно ухо на раме. Раширите прсте и лагано пишите број осам у ваздуху, хоризонтално, погледом пратећи покрет.

Поновите исто десном руком.

Након тога, спојите дланове обе руке и поновите вежбу. Не радите дуже од укупно два минута. Да ли вам је ово телесно и ментално разгибавање пријало?

Уши нос – унакрсно

Веома ме занима да ли ћете ову вежбу успети да одрадите из прве. Ја нисам. Требало ми је времена да искоординирам покрете и ухватим ритам, али слатко сам се смејала самој себи и лудо забавила. Састоји се из три корака:

Kорак 1 – Ухватите левом руком врх носа. Десном руком испод леве ухватите доњи део уха. На бројање један, два, руке наизменично мењају места – десна на нос, лева на ухо, па се врате. Поновите неколико пута.

Kорак 2 – Десна рука иде на врх носа, лева рука испод десне иде на доњи део уха. И онда опет на бројање један, два, руке наизменично мењају места као у првом кораку.

Kорак 3 – Поставите руке у положај из корака 1. Пљесните дланом о длан па их ставите у положај из корака 2 и тако наизменично неколико пута.

Укрштено ходање

Ова вежба је згодна за побољшање концентрације и ослобађање вишка енергије. Повезује обе хемисфере мозга и „тера“ их да раде удруженим снагама.

Пустите музику уз коју може лагано да се маршира. Марширајте у месту четири пута. Затим, у ритму музике, левим лактом дотакните десно колено, забацујући десну руку иза леђа, а десним лево, забацујући леву руку иза леђа.

Поновите покрете неколико пута. Kада се уморите, марширајте поново у месту па опет поновите лакат–колено покрет.

Немојте је радити дуже од два минута. Kако вам се ово свидело?

Дупло цртање

Ова вежба подразумева истовремено цртање са обе руке. Ова активност утиче на развој дететових вештина учења, академских вештина.

Шешир за размишљање

Дете држи оба уха тако са кажипрстом и палцем и притиска (масира) ухо од почетка до краја (од ушне ресице ка горе). Ова активност помаже развој дететовог слуха, као и краткотрајне меморије.

Удица

Вежбу спроводимо у стојећем, седећем или лежећем положају. Дете треба да прекрсти леви скочни зглоб преко десног, испрепрлуће прсте на рукама и да их прближи на груди. Важно је да дисање буде дубоко.

Ову активност спорводимо онда када желимо да би се релаксирали и “отворили” ум.

Савет који се наводи, јесте да се пре примене неке од ових активности попије чаша (гутљај) воде како би се добила енергија.

Ако сте се уморили, време је за опуштање. Удахните дубоко кроз нос и полако испуштајте ваздух кроз уста. Бројте од 4, 5, 6… до 10

Срећно са овом гимнастиком за мозак.

Извор

Делови текста преузети са блогова „Питајте дефектолога“, „Дата дидактика“ и „Поглед кроз прозор

Аутор: Ива Билаловић

Ostavi komentar

twenty − 15 =