Перкинс интернационална академија се бави приступом у раду, односно представља метод у дефектолошком раду са ученицима који имају вишеструке сметње у развоју. Првенствено се полази од уверења да сва деца (без обзира на врсту и степен сметњи) могу да уче, да свако дете може да комуницира (комуникација није искључиво вербална постоје и други путеви), и да се свако дете може укључити у друштвену заједницу уколико се његови потенцијали максимално користе у одговарајућем, подстицајном окружењу.
Који су то изазови са којима се сусрећу практичари у раду са ученицима са вишеструким тешкоћама? Деца са вишеструким сметњама имају најчешће придружена стања и сметње које додатно утичу на свакодневно функционисање као што су: сензорне, моторичке, интелектуалне, емоционалне потешкоће, хроничне болести и друге здравствене сметње… Такође, ова деца се сусрећу са бројним баријерама приликом комуминкације,склапања социјалних интеракција, учења нових вештина,задовољавања физиолошких потреба и сл.због чега је неопходно пружити им подршку и прилагодити услове за рад.Ова деца имају смањене прилике за случајно учење али оно што је значајно имају способност учења и комуникације које ми дефектолози треба да потпомогнемо на адекватан начин.У зависности од придружених сметњи код ученика са вишеструким сметњама један од канала у учењу на који се најчешће ослањамо је додир.
- Обучавање ученика да се корсте чулом додира као каналом учења (татктилна табла, „тиха“ књига, активни и пасивни додир)
У раду са ученицима са вишеструким сметњама од велике важности је креирати такво окружење које подстиче писменост код ученика.
Један од видова подстицања свакодневне писмености у нашој школи у раду са ученицима са вишеструким тешкоћама представља корићење календара.
Како користимо календаре:
1.Први календар – Календар са предметом ,предмет који представља активност у
кутији и кутија за одлагање, која означава „готово“ , крај активности.
- Календар од два предмета – један се користи као најава активности а други се
користи у самој активности и кутија за „готово“.
2. Календар са фотографијом предмета и кутијом за крај активности.
3.Календар са цртежом предмета и кутијом за крај активности.
Календари користе предмете, фотографије и цртеже у зависности од самог детета и
његових индивидуалних способности и могућности.
Важно је да у свакој активности у раду са ученицима са вишеструким сметњама постоји јасно дефинисан почетак, средина и крај.
Календари се могу користити и за активности у току дана или за секвенце унутар једне
активности на начин прилагођен индивидуалним карактеристикама сваког детета.
Улога и значај календара у раду са децом са вишеструким сметњама:
- Успоставњање рутина,
- Емоционална сигурност,
- Почетно описмењавање,
- Развој памћења,
- Успостављање комуникације о предметима и догађајима,
- Умирујући ефекат код ишчекивања активности која следи,
- Развој социјалних вештина.
- Регулисање понашања…
Бранка Арамбашић