Асистивна технологија подразмева заједнички термин за скуп адаптираних помагала, уређаја и опреме као и начине за њихово коришћење. Асистивна технологија омогућава деци да изведу задатке које раније нису могли, или су могли уз велике потешкоће, користећи технологију као помоћно средство.

Од септембра 2022. још један од индивидуалних третмана са нашим ученицима реализује ологофренолог Мирјана Стевановић под називом – Алтернативна и аугментативна комуникација уз коришћење асистивне технологије. Њен блог можете погледати кликом на линк ОВДЕ

Асистивна технологија – подела и начин примене

Поделу асистивних технологија најлакше је извршити на основу врсте инвалидитета на:

  • асистивну технологију за особе са телесним сметњама,
  • за особе са оштећењем вида, за особе са оштећењем слуха,
  • за особе са тешкоћама у комуникацији, за особе са тешкоћама у учењу.

У примени асистивне технологије врло је важно да се на почетку изврши процена моторике, чула, невербалне комуникације.. Потом следи фаза тренинга у којој дете учи како се одабрана средства користе. На крају долазимо до фазе примене у свакодневном животу. То значи употребу различитих оперативних система, апликација, софтвера, електронских играчака, специјализоване опреме и њихово комбиновање.

Пример

О једном таквом поступку, на конкретном примеру, у нашој школи можете прочитати у чланику: Развој алтернативне и аугментативне комуникације уз примену асистивне технологије код ученика са церебралном парализом

Асистивна технологија у ОШ Нови Београд

Интерактивна табла

Ineraktivna tabla

Интерактивне табле су изузетно средство које доприноси мотивацији и социјализацији деце док едукативне садржаје чини очигледнијим и пријемчивијим. Интерактивни облик едукације је од изузетног значаја за рад са децом са сметњама у развоју.

Свичери, тастатуре, специјални мишеви и џојстици

Specijalna tastaturaСвичери, тастатуре, специјални мишеви и џојстици се користе код деце које имају тешкоће да користе стандардну компјутерску опрему. Одабир опреме се врши тимски, за свако дете индивидуално. Kроз програме подршке се дефинишу циљеви и структура обуке, њена динамика и вид праћења.

Безконтактна контрола рачунара

Bezkontaktna kontrola računaraБезконтактна контрола рачунара се остварује посебним софтверима, емулаторима и употребом друге опреме. Циљ је да ученик контролише курсор без употребе руку. У складу са индивидуалним могућностима детета то могу бити покрети ока, главе, гестови…

Икс – Бокс

X box је одлично средство за мотивисање ученика и озбиљан рад кроз игру. Помаже развој моторике, x-boxлатерализованости, планирање покрета, временску и просторну оријентацију, али и сарадњу са другима уз активно физичко кретање. Поред тога, постоје игрице које су прављене од стране неуропсихолога, а чији је циљ детекција и корекција развојних или стечених неуропсихолошких стања.

Таблет рачунар

tablet računari

Таблет рачунари омогућавају учење на алтернативни начин, коришењем едукативних апликација. Kод деце са аутизмом нема фрустрација у случају грешке, тј. корекције од стране софтвера.

Kомуникатори

Алтернативна и аугментативна комуникација подразумева велики број различитих средстава:

komunikatorкомуникационе табле, Go Talk комуникаторе, разне ТТС програме, Биг Мацк уређаје, преносне електронске комуникаторе, тастере, таблет рачунаре.

ААK укључује све облике комуникације (поред вербалног говора) којима се особа служи да изрази своје потребе, мисли и идеје. Сви користимо ААK када се служимо гестом, симболима, сликама и писаном речју.

Виртуелна реалност

Виртуелна реалност – ВР опрема у комбинацији са едукативним апликацијама даје нову димензију учењу измештајући ученика у свемир, свет животиња, градове или историјска доба.