Reedukacija psihomotorike je način stimulacije razvoja dece korišćenjem pokreta. Pokreta kojim deca otkrivaju svet i sebe u njemu. Svaki pokret prati odgovarajuća reč, pojam. U individualnom radu se podstiče razvoj senzornih, motornih i saznajnih sposobnosti kako bi se učenicima olakšalo učenje. Aktivnosti se prilagođavaju uzrastu, problemu i raspoloženju učenika.
Reedukacija psihomotorike u OŠ Novi Beograd
Pokret i igra su osnovni alati koji nam služe da dete obnovi, obogati ili usvoji sva ona propuštena iskustva o sebi, svetu oko nas i drugima.
Osnovne smernice u radu
Reedukativni metod rada reedukacija psihomotrike se zasniva na naučnim saznanjima koje nam je obezbedila neuropsihologija. Rad zavisi i nerazdvojan je od defektološke opservacije i dijagnostike.
U reedukaciji nema fiksnih pokreta (vežbi) koje se ne smeju menjati, treba samo pratiti principe reedukacije u radu. Između reedukatora i učenika mora da se ostvari komunikacija koja podrazumeva prijatnost i razumevanje. Počinjemo uvek od onoga što je detetu blisko i poznato, koristimo pokret kakav jeste, koliko je usvojen, koliko očuvan. Ukoliko ne postoji potreba deteta za pripremljeni zadatak nećemo biti uspešni u radu, pratimo dete. Svako novo iskustno i saznanje prati reč, pojam.
Cilj
Cilj je da se doprinese otklanjanju ili ublažavanju specifičnih teškoća ili poremećaja u jednoj ili više oblasti senzomotornog i psihomotornog ponašanja učenika sa intelektualnim smetnjama i omoguće im dalje uspešnije učenje i razvoj.
Zadaci
- Doprinos razvoju i bogaćenju senzomotornog i psihomotornog iskustva, sposobnosti opažanja i boljem snalaženju učenika u njegovoj sredini;
- Razvijanje motorike – motornih veština i spretnosti pri kretanju, manipulisanju i koordiniranju pokreta, njihovoj kontroli, brzini, tačnosti, i ravnoteže;
- Razvijanje govora i jezika, kognitivnih funkcija;
- Pripremanje učenika i olakšavanje njihovog učenja početkom čitanja i pisanja i sličnih zahteva u drugim oblastima školskog učenja i doprinos postizanju uspeha u školi.
Sadržaj programa reedukacije psihomotorike
Sadržaj reedukacije objedinjuje opštu defektološku dijagnostiku i senzomotorne vežbe.
Senzomotorne vežbe za decu koja nisu osvojila psihomotorni nivo u razvoju (nulti nivo).
Pre započinjanja vežbi, neophodno je utvrditi da li je dete hipo ili hiper senzitivno za sve čulne stimuluse. Nakon toga vrši se odabir vežbi.
- Taktilne vežbe
- Vizuelne vežbe
- Auditivne vežbe
- Olfaktivne i gustativne vežbe
- Propriocepcija (različiti oblici kretanja, promene položaja tela, anti gravitacioni
- položaji, različiti pritisci na celu površinu tela..)
- Vestibularne vežbe, hipotalamus i amigdala (različiti oblici kretanja sa i bez
- Upotrebe rekvizita, ljuljanje, vrteške, skakanje, anti gravitacioni položaji, različite vrste poligona i sl.)
Vežbe:
- motorike (gruba i fina motorika)
- opšte reedukacije psihomotorike
- za doživljaj telesne celovitosti
- koordinaciju pokreta
- za ujednačavanje tonične napetosti i osamostaljivanje pokreta
- orjentacije u objektivnom prostoru
- za uočavanje i prepoznavanje ritmova
- kontrolu impulsivnosti
- procenu trajanja i orjentacije u vremenu
- relaksacije