Brojalice i njihov značaj

Koreni

Brojalice su prisutne u svim kulturama, svakoj zemlji, narodu, selu i gradu. То su „kratke dečje pesmice koje služe za razbrajanje dece u igri, koje, istovremeno, mogu biti veoma pogodne za razvijanje osećaja za ritam” (Pedagoški leksikon, 1996, str. 56).

Kako

Tekstovi brojalica obično se izgovaraju – recituju što potvrđuje sledeća definicija. Brojalice su „kratke dečje pesmе koje se recituju jednim tonom, pri čemu jednolični pokreti rukom označavaju meru, a govorni tekst ritam” (Enciklopedijski rječnik pedagogije,1963, str. 100). Osim ovog pojma u literaturi se mogu pronaći drugi nazivi za istoimene oblike: brojenice, brojanice, razbrajalice. Nastale u narodu, interesantnog i često šaljivog sadržaja bliskog deci, prenošene su iz generacije u generaciju. Ranije su ih deca mnogo više izvodila nego danas.

Brojalice su kratke, jednostavnog ritma i melodike. Izvode se kroz igru, kretanjem, udaranjem dlana o dlan, pljeskanjem o kolena, koračanjem, batom, pucketanjem prstima, mimikom, uz čučanj, recitovanjem, pevanjem ili uz instrumente Orfovog instrumentarijuma. „Za brojalicu je važno da dobro zvuči, da je muzički skladna i neobična za uho” (Milijević, 2015, str. 40), da ima značajnu vaspitno-obrazovnu funkciju i da je prilagođena uzrastu dece. Realizacijom brojalica, uz adekvatne metode i oblike nastavnog rada, vaspitači/učitelji mogu da podstiču decu na aktivnost muzičkog i drugih vrsta stvaralaštva.

Značaj

Vrednosti govornog jezika: intonacija, ritam, intenzitet, napetost, pauza, tempo i oralni kontekst su osobine govornog jezika. Svi ovi faktori su povezani s ljudskim telom, koje je bilo sposobno da stvori govorne glasove kao rezultat pokreta.

Na umu imaj ovo…

Ljudsko telo je vrlo osjetljivo na niske frekvencije. One služe kao temelj za ritam i melodiju govora, one prenose ritam. Ritam brojalica nazivamo i muzičke stimulacije.

Praktično…

Pomoću brojalica kod dece treba razvijati osjećaj za uočavanje  promena u ritmu i  tempu; trebalo bi  razvijati osjećaj za metričke vrednosti (teško-lako) i trajanje tonova (dugo-kratko) i to sve kroz igru i nenametljivo.

Instrumente dečijeg instrumentarija koristiti za pratnju brojalica, pesama i muzičkih igara kao i u oblicima samostalnog i slobodnog izražavanja učenika. Ukoliko žele mogu i deca da prate brojalicu u ritmu na dečijim ritmičkim instrumentima(bubanj, zvečke, štapići..).

Možemo Koristiti telo kao ritmičku pratnju npr.(pljeskanjem, pucketanjem prstiju, tapšanjem po kolenima, udaranjem noge o pod itd.)

Hitovi…

  • Taši-Taši
  • Eci peci pec
  • En ten tini
  • Boc boc iglicama
  • Pusti puže rogove
  • Ide patka preko Save
  • En den dore…

Aleksa Marković

Iva Bilalović

Ostavi komentar

four + five =