Развој алтернативне и аугментативне комуникације уз примену асистивне технологије код ученика са церебралном парализом

 

Alternativna i augmentativna komunikacija

Alternativna i augmentativna komunikacija, iako je dugo poznata u svetu, kod nas još uvek nije obavezna za učenike kod kojih logopedske i druge vežbe u ranom uzrastu nisu dale željeni rezultat. Sredstva asistivne tehnologije su veoma skupa, što predstavlja dodatni problem pri implementaciji ovih metoda.

Predstavićemo način na koji smo naučili učenika da komunicira, uprkos cerebralnoj paralizi, epi napadima, zdravstvenim, saznajnim i motoričkim teškoćama. Obuku smo sprovodili fazno, kombinujući ih sa fizioterapeutskim vežbama i odsustvima učenika zbog medicinskih tretmana, banjskog i drugog lečenja.

Cilj obuke je osposobljavanje učenika da komunicira sa svojom okolinom.

Prva faza

Prva faza podrazumevala je procene:Bezkontaktna kontrola računara

  • Nivoa razvijenosti neverbalnog govora
  • Opsega i kvaliteta pokreta
  • Snage i slabosti
  • Vrste opreme

Analiza procene

Učenik je na II – intencionom nivou komunikacije (reakcije pokretima celog tela, plač i spazam su izrazi nezadovoljstva, a osmeh izraz zadovoljstva). Kranio-kaudalni tonus izrazito hipotoničan, glava voljno podignuta par sekundi. Pokreti desne ruke su iz ramena, usmereni. Češće koristi desnu ruku. Šake skupljene veći deo vremena. Muzika je izabrana kao primarni motivator – demotivator ( različite pesme). Big mack komunikatori su izabrani kao najadekvatniji vid opreme.

Druga faza

  • Komunukacione karticeOdabir prostora, vremena, položaja i opreme za vezbanje
  • Izbor motivatora (pesama) za izazivanje traženih reakcija kod učenika
  • Izazivanje pozitivne uzročno – posledične reakcije kod učenika pritiskom tastera ,,da”
  • Izazivanje negativne uzročno posledične reakcije kod učenika pritiskom tastera ,,ne”
  • Dobijanje konstantnih ,,da – ne” odgovora u adekvatnim situacijama

Treća faza

  • Uvodjenje piktograma za dve najvažnije potrebe učenika
  • Uvodjenje ,,eye- gaze” table u kombinaciji sa Big mack komunikatorima
  • Početak obuke na svičerima

Četrvrta faza

  • Uvodjenje dodatnih piktograma za četiri najvažnije potrebe učenika
  • Potreba eye- gaze table u kombinaciji sa Big mack komunikatorima u svakodnevnoj komunikaciji sa svim članovima osoblja
  • Nastavak obuke na svičerima – viši nivoi obuke
  • Početak upotrebe Express 1 komunikatora – 4 piktograma
  • Početak obuke za upravljanje računarom pokretima glave

Dostignuti nivo obuke nakon dve godine:

Korišćenje svičeraUčenik se nalazi na V – konkretnom komunikacionom nivou. Uspešno koristi BigMack komunikatore u svakodnevnoj komunikaciji u kombinaciji sa eye- gaze tablom i Express 1 komunikatorom. Može dati odgovor na postavljeno pitanje u adekvatnim situacijama, komunicirajući sa poznatim ili nepoznatim osobama. Uvežbava kontrolu računara pokretima glave, jer naš konačni cilj, kontrola tablet-komunikatora pokretima glave, još nije dostignut. Kao rezultat, imamo zadovoljnog učenika koji saopštava svoje potrebe i želje. Bez komunikacije nemoguće je zamisliti bilo kakav vaspitno – obrazovni rad.

Zaključak

U situacijama kada logopedski tretman nema željeni efekat, neophodno je razviti alternativne oblike komunikacije kod dece. Ukoliko je potrebna dodatna oprema u vidu sredstava asistivne tehnologije, neophodno je istu nabaviti. Idealno bi bilo da se sa razvojem komunikacije počne rano, kao podrška klasičnom logopedskom tretmanu.

Autori:
©  Mirjana Stevanović, Jelena Tapušković, Tanja Bubić
Остави коментар