Светски дан детета установљен је 1954. године када је Генерална скупштина усвојила резолуцију 836 (IX). Ова резолуција позива државе чланице да обележавају дан „братства и разумевања међу децом широм света“, посвећујући активности унапређењу благостања деце. Важно је истакнути да је добробит деце повезана са сврхом постојања Уједињених нација. Резолуција такође наглашава да обавезе према будућим генерацијама укључују додатне напоре усмерене на децу.
Данас, 20. новембар, постао је најшире прихваћен датум за обележавање Светског дана детета, и то не само на основу прве резолуције, већ и због усвајања Декларације о правима детета 1959. и Конвенције о правима детета 1989. године. Ове документе подржавају важну идеју о заштити људских права деце и унапређењу њиховог живота.
(Слика преузета са:https://zadecu.org/)
Обележавање Светског дана детета служи као подсетник на одговорности друштва према деци, посебно овој рањивој групи. Овај дан треба да подстакне свако друштво да се запита о условима у којима деца одрастају и предузме мере за њихово унапређење.
Различак
Различак је лутка и маскота Мреже организација за децу Србије, чија порука је да свако дете има право на квалитетан живот. Он ће нас подсетити на разлике међу децом и потребу да свако од њих добије пажњу и подршку. Различак, величине 35 цм, има тело зелене боје и косу љубичасто-плаву, а кроз своју различиту одећу и срце на предњој страни, симболизује посебност сваког детета.
(Слика преузета са:https://zadecu.org/)
Различак представља поруку о важности индивидуалности и различитости, чинећи свако дете вредним и посебним на свој начин.
Како су ученици ОШ „Нови Београд“ обележили Светски дан детета
У оквиру радионице која је организована ради обележавања Светског дана детета 20. новембра, ученици ОШ „Нови Београд“ показали су своју креативност и свест о важности дечијих права. На овај дан, ученици су цртали Различка, правили га од рециклираних материјала и стварали стрипове са важним порукама о правима детета.
Креативно цртање Различка
Ученици су започели радионицу са цртањем Различка, маскоте која симболизује различитост и важност сваког детета. Ова лутка, чија порука подстиче инклузивност и солидарност, постала је инспирација за креативно изражавање. Деца су користила разне технике – по сопственом избору, комбиновање боја и облика како би на свој начин интерпретирали Различка.
Прављење Различка од рециклираних материјала
Након цртања, ученици су прешли на прављење Различка од разних материјала. Користили су стари картон, папир, остатке од стиропора. Ова активност не само да је охрабрила креативност, већ и подигла свест о еколошкој одговорности.
Стрип са порукама о правима детета
Кроз радионицу, ученици су написали (откуцали на рачунару уз помоћ дефектолога) и илустровали стрип у којем је главни јунак Различак. У стрипу, Различак је преносио важне поруке о правима детета. Ова креативна форма је ученицима омогућила да искористе своју машту и у исто време се позабаве важним темама.
Ова радионица не само да је обележила Светски дан детета, већ и помогла ученицима да развију креативност и свест о правима све деце.
Обележавање Светског дана детета кроз овакве активне радионице доказује да су младе генерације способне да пренесу важне поруке о правима деце и уложи позитиван утицај на своје окружење.
Труд ученика представљен је на два паноа. На једном акценат је на правима детета. О њима смо разговарали током радионице као и претходног дана. Тако смо их припремили за активности које су одлично реализовали.
Обележавање Светског дана детета у ОШ „Нови Београд“ кроз креативне радионице представља пример како едукација о дечијим правима може бити инспиративна и подстицајна за ученике. Активности попут цртања и израде Различка од разних материјала, као и прављења стрипова са порукама, омогућиле су деци да развију осећај инклузивности, еколошке свести и емпатије према различитостима.
Посебно је значајно што су поруке о правима детета укључене у све сегменте радионице, што је резултирало и паноима који јасно преносе те поруке. Овај приступ не само да подстиче креативност, већ и помаже ученицима да на практичан начин уче о темама важним за њихово окружење и друштво.
Овакве активности показују како школске иницијативе могу играти кључну улогу у неговању свести о правима детета и важности различитости, што доприноси изградњи хуманијег друштва.